Lunterse oorlogsherinneringen

Deze pagina is een verzameling van allerlei bronnen met een link naar verhalen, beeld-  en videomateriaal omtrent de bevrijding, als ook de voor- en oorlogse periode van Lunteren.

Nieuwe marker vertelt geschiedenis van Hotel De Wormshoef

Lunteren - 16 mei 2026

Bij Hotel De Wormshoef in Lunteren is vandaag een nieuwe marker onthuld. De marker vertelt over de bijzondere en ingrijpende geschiedenis van deze plek tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Wethouder Karin Bijl (cultuurhistorie) onthulde de marker samen met onderzoeker Henrico Hendriksen. Ook nabestaanden, vertegenwoordigers van historische organisaties, betrokken inwoners en andere belangstellenden waren aanwezig.

 In de laatste maanden van de oorlog gebruikte de Sicherheitsdienst (SD) De Wormshoef als buitenpost en gevangenis. Verzetsmensen, onderduikers, parachutistenhelpers en anderen werden hier opgesloten, verhoord en mishandeld. Met de marker krijgt dit verhaal op de plek zelf een vaste plaats. Inwoners, bezoekers en voorbijgangers kunnen lezen wat zich hier heeft afgespeeld.

Plek met een verhaal
Wethouder Karin Bijl benadrukte tijdens de bijeenkomst dat de geschiedenis van De Wormshoef bij veel mensen nog niet bekend is. “Veel inwoners kennen De Wormshoef als een bekende plek in Lunteren. Maar lang niet iedereen weet welke geschiedenis hier ligt. Juist daarom is het waardevol dat dit verhaal nu op de plek zelf wordt verteld.” Volgens Bijl helpt de marker om de geschiedenis toegankelijk te maken voor inwoners en bezoekers. “Als je de geschiedenis van een plek kent, kijk je er anders naar. Dan is De Wormshoef niet alleen een bekende plek in Lunteren, maar ook een plek met een bijzonder verhaal. Een verhaal dat hoort bij de geschiedenis van onze gemeente.”

Verhalen blijven doorgeven
Bijzonder tijdens de bijeenkomst was de aanwezigheid van nabestaanden van mensen die in De Wormshoef gevangen hebben gezeten. Sommige families ontmoetten elkaar hierbij voor het eerst. “Dat maakt deze bijeenkomst bijzonder”, aldus Bijl. “Het laat zien dat lokale geschiedenis niet alleen in boeken staat. Ze leeft ook voort in families, in herinneringen en in verhalen die mensen met elkaar delen.”
De marker is onderdeel van de bredere aandacht binnen de gemeente Ede voor lokale verhalen uit de oorlogsjaren.

 

Beeld- en videomateriaal

YouTube - beeldmateriaal:
- 75 Jaar Bevrijding - Lunteren, De Klomp en Ederveen > klik hier
- 75 Jaar Bevrijding - Herman van de Kaa over Operatie Pegasus Deel 1 > Klik hier
- 75 Jaar Bevrijding - Herman van de Kaa over Operatie Pegasus Deel 2 > Klik hier
- 75 jaar bevrijding in Museum Lunteren > Klik hier
- Onthulling gedenksteen fatale wapendropping aan de Immenweg 8-9 maart 1945 > Klik hier
- Bridge to Liberation - Betreft de slag om Arnhem 1944 waarin Lunteraan en commando Martien van Barneveld heeft gevochten voor onze vrijheid > Klik hier


Publicaties Lunterse Krant inzake Polar Bears

 

Publicaties Lunterse Krant inzake Lunteren & WOII

 

Publicaties omtrent Lunteren

Bevrijdingstegel Lunteren onthuld

Woensdagmiddag 1 juli werd een bijzondere tegel onthuld, de Bevrijdingstegel van Lunteren.

Dit werd gedaan door burgemeester Rene Verhulst. Vanwege de corona maatregelen was de onthulling van 16 april naar 1 juli verplaatst. Er werd gememoreerd aan het belang van de Bevrijdingstegel voor Lunteren.

Lees meer, klik HIER
Bron: Lunterse Krant

De Tweede Wereldoorlog in Lunteren

Er zijn bij oorlogsbronnen 34 betrokkenen bekend die tijdens WOII een relatie hadden met Lunteren, doordat zij daar woonden, geboren of overleden zijn. 
Lees verder, klik HIER
Bron: www.oorlogsbronnen.nl

Bevrijding van Lunteren op 16 april 1945

De 5e Canadese Tankdivisie was half april ver-plaatst vanuit de Betuwe naar het net bevrijde Arnhem. Op zondag 15 april veroverde deze divisie als eerst doel Fliegerhorst Deelen. Daarna splitste zich de divisie over twee marsroutes: de hoofdmacht met twee tankbataljons, twee infanteriebataljons en alle artillerie rukte op via het Park De Hoge Veluwe naar Otterlo. Maar zover kwam men niet vanwege heftige tegenstand nabij Otterlo. De opmars werd die dag gestaakt tot de volgende morgen.

Naar de Goudsberg ..

Lees meer, klik HIER
Bron: Lunterse Krant

Steven Bos over zijn bevrijding van Lunteren

Op 4 mei staan we stil bij de gevallenen van onder andere de Tweede Wereld Oorlog. Op 5 mei wordt de bevrijding van vijf jaar onderdrukking van Nederland gevierd. Voor het overgrote deel van de Nederlandse bevolking is het geschiedenis. Er zijn nog maar weinigen die de bevrijding in 1944 (Nederland onder de grote rivieren) en 1945 bewust hebben meegemaakt. Eén van hen is oud Lunteraan Steven Bos. Op de dag van 16 april 1945 was hij net negen jaar geworden.
Lees verder klik: HIER
Bron: Lunterse Krant

Herdenken en gedenken op 4 en 5 mei in Lunteren

Op 4 en 5 mei herdenken we dat de Tweede Wereldoorlog -in Nederland - geëindigd is.  Oorlog was voor ons een ver-van-m’n-bed-show geworden. Door de recente oorlog in de Oekraïne zijn we ons er bewust van geworden, dat vrede niet altijd vanzelfsprekend is. Vrede is iets bijzonders.

Lees verder, klik: HIER
Bron: Lunterse Krant

Wetenswaardigheden De Tweede Wereldoorlog en het Buurtbos!

Onze bevrijding wordt ieder jaar herdacht, en nog altijd mogen we van geluk spreken dat wij al zolang in vrede mogen leven. Onze omgeving was nauw betrokken bij de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog, maar wat is er bekend over het Buurtbos in die tijd?

Lees verder, klik: HIER

Bron: Lunterse Krant

Na 83 jaar alsnog grafsteen op oorlogsgraf

Op het kerkhof van Lunteren is op het graf van Steven van den Brand door zijn kleinkinderen een grafsteen  geplaatst. Het bijzondere is dat dit 83 jaar na zijn dood is gebeurd. Hij stierf aan het begin van de Tweede Wereldoorlog, als gevolg van de beschieting van Lunteren, waarbij 12 mensen omkwamen. 

Lees verder, klik: HIER
Bron: Lunterse Krant

Het versierde dorp Lunteren (75 jaar bevrijding)

Lunteren kleurt rood-wit-blauw tijdens 75 jaar bevrijding

Als het aan initiatiefneemster Gerda Lagerweij ligt is elke boom, tijdens de herdenkingsperiode van 75 jaar Lunteren bevrijd, in het centrum van Lunteren gestoken in rood-wit-blauw. Maar dan wel van wol, gebreid of gehaakt. “Het is toch mooi dat wij 75 jaar bevrijding kunnen vieren, laten we dat dan tonen ook!”, aldus de Lunterse die de oorlog nog heeft meegemaakt.

Lees verder, klik: HIER
Bron: Lunterse Krant

"Vrijheid is niet vanzelfsprekend"

"We willen de Lunterse generaties van na de oorlog bewust maken van de waarde van onze vrijheid”

Werkgroep Lunteren Bevrijd